Snart två månader

Nu har vi vart här i strax 7 veckor, tiden går verkligen fort. Denna vecka har vi inte gjort så mycket, varit i skolan och så.  Har haft huvudvärk hela veckan och hela förra veckan också. Tror att jag kanske måste se över min kost, äter vegetariskt här, och jag är inte ett fan av grönsaker, så kanske är någon vitaminbrist. Känns som att jag har varit sjuk hela tiden här. Först var min mage mongo i ca. 4 veckor ,sen hade jag en förkylning i nån vecka och nu huvudvärk. Jippie.

Varje morgon så ställer sig barnen i 2 led, KG i ett, Nusery i ett. Då går läraren och ”inspekterar” deras skoluniformer och deras händer samt naglar, om de är för långa naglar eller smutsiga så får se piskrapp på händerna. Helt sjukt.

Känns som att man går tillbaks i tiden 100 år.  Typiska könsroller. Om nått ska lagas eller diskas så är det kvinnorna/tjejerna som alltid gör det. Om det är någon som är trasigt och behöver fixas eller så, så är det männen/pojkarna som gör det.

Vad kan jag säga om allt då? Ja, vi vet inte riktigt om vi trivs här. Jag gillar Ghana och jag har inget problem med enkelheten. Men det känns som att man är överflödig, att man inte gör någon direkt skillnad på skolan. Sen så trivs jag inte med Madame. Känner mig helt enkelt inte hemma här. Hon har inte gjort någon ansträngning så att vi ska känna oss som hemma. Det känns som man hela tiden måste ursäkta sig för att man tycker att man är i vägen, och relationen mellan oss? Tjaa, det finns ingen direkt relation. Hon är så tyst, försöker ibland prata med henne, men hon är verkligen så få ordig. Känns mest spänt, pinsamt och jobbigt när man pratar. Jag vet att jag inte är världens mest pratsamma och öppna person, men jag tycker att jag i alla fall, även om jag är blyg så försöker jag prata med henne.  Men det känns som att eftersom hon är värdinnan i huset borde hon försöka göra oss hemmastadda och i alla fall visa nått intresse av att ha oss här, vara entusiastisk.

Vi funderar på att eventuellt byta. Antigen till Lotus, det är ett barnhem för flickor och sen driver de också en förskola. Det var det stället som vi ville åka till från första början, men det strulade sig. Det andra alternativet är ett barnhem i Kasoa, som jag har blivit tipsad om. Vi ska åka och besöka det imorgon eftermiddag.

När ni läser det här så kanske ni tror att allting är jättehemskt, och så är det inte. Men just detta inlägg fick handla om negativa saker.

Finns mycket positivt här, som tex: Barnen är kramgoa och glada, trevliga människor, utflykterna och helt enkelt att uppleva en annan kultur och en annan värld.

Får helt enkelt se hur allt ter sig.


Hoppas ni har det bra där hemma och ta hand om er,
Många Kramar


Kommentarer
Postat av: Renée

Saknar dig!

2010-01-28 @ 21:57:21
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: nea

Även fast man njuter av en vistelse så behöver man ibland skriva om dom sämre sakerna också, så jag tycker du gjorde helt rätt att ha ett klagoinlägg :) Förlåt att jag inte har svarat på ditt mail :( Ska göra det imorgon! puss!

2010-01-28 @ 23:43:59
URL: http://nealiten.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Renée: saknar dig med!<3

Nea: mjo precis, hehe vad bra då! ok, goodie. kram

2010-01-29 @ 08:58:44
URL: http://tasteofghana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0