nytt inlägg

Jag och Sara  har skrivit upp en lista på allting som vi suktar efter i matväg, min var såhär; Blåbärspaj med vaniljsås,  en mör biff med bea och potatisgratäng, falukorv med stuvade makaroner, pannkakor, kycklingsallad, oliver, Gravad lax med dillstuvad potatis, Loka päron, Subway-macka, pålägg på mackan, gurka, dipp.

I veckan har vi besökt en marknad; ”Kaneishi Market”. Där köpte Sara en klänning och jag köpte tyg som jag gav till en skräddare, för att sy upp en klänning. På Kaneishi Market har de verkligen allt möjligt; mat, köksartiklar, kläder, skor, hårgrejer, tyg. De har en hel våning med bara tyger! Är jättekul att gå runt och titta. Väldigt färggranna tyger med speciella mönster.

På nyår så mötte vi upp Karolina och hennes kompisar på ”Big Milly’s Backyard”, samma ställe som jag och Sara var på över julen. På nyårsafton så badade vi, det var jätteskönt att svalka sig eftersom det var så otroligt varmt. Sedan på kvällen var det buffée; biff, kycklingspett, pastasallad, kycklingklubba, fisk, kräfta, potatis. Det var skitgott! Och magsjuk blev man inte heller, förvånade mig att jag inte blev det, jag åt ju trots allt biffen och kycklingen.  De hade dukat upp trevligt under palmerna. Vi  6 fick ett eget bord. Satt och snackade och hade det trevligt. Senare på kvällen så blev det musik och brasa. På stranden så träffade man på väldiga många, främst rastafaris som rökte på.  Blev förvånad över att de visade det så öppet, ingen reagerade speciellt mycket på det.

Idag sov jag enda till halv sju! Jag vaknade bara en enda gång. Det är WOW för att vara här. I vanliga fall har jag vaknat flera gånger under natten, och vaknat vid 4/5 och inte kunnat somna om. Så hoppas det fortsätter såhär.

Denna vecka som kommer så ska vi åka till Cape Coast. Hade tänkt besöka ”Kakum National Park”, en regnskog. Vi har planerat att gå deras ”canopy-walk”, man går 40 meter ovanför marken mitt i regnskogen på broar. Ska bli väldigt spännande men också väldigt läskigt. Jag är höjdrädd, så hoppas att jag klarar att gå den. Annars finns det annat man kan göra där, bara gå runt och kolla. Vi ska också besöka olika fort som ligger i Cape Coast, ska bli intressant.

Någonting jag stör mig på otroligt mycket är kyrkan i närheten. De sjunger och har sig mitt på natten, respekt för att folk vill sova? Vore ju bra. Speciellt under julafton, då var det som att helvetet brakade loss. Det hörs över hela området. Folk här i allmänhet är väldigt troende, kristna. På butiker, tro-tro står det tex. ”God bless you”, ”Try Jesus”, ”Jesus is lord”. Sen har de väldigt många kyrkor, vi har 2 stycken bara i vårt lilla område.  Madames dotter tillhör Jehovas Vittne. Jag och Sara försökte hålla oss för skratt när Ashely talade om det för oss. Det känns så komiskt, dörrknackarna där hemma.  Om man skulle säga att man inte trodde på någon religion här så skulle de tycka att man var  jättekonstig. De har stora plakat längst vägarna där det står en viss kyrkas agenda. Tex. Bible studies, worship god,  women studies.

Hela denna hej-jag-älskar-jesus finner jag störande, det är verkligen så intensivt. Vart man än går så står det något budskap om Gud. Det är verkligen så annorlunda gentemot hemma i Sverige.  Mock the cross, någon? :)

 

Tack för alla kommentarer, hoppas ni har det bra där hemma. Stor kram


Kommentarer
Postat av: Renée

Haha, vilken lista! Vad äter man där borta i djungeln egentligen? Lera?

2010-01-02 @ 20:11:40
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Hahaha:P Typ ris och nudlar och tofu^^

2010-01-03 @ 10:33:42
Postat av: Malin

Åh, vad roligt med ännu ett inlägg, sötnos! Och vad bra du skriver. Det är så roligt att läsa! Fortsätt så här, gumman! Saknar dig massor! Sara har väl hälsat från mig i alla mailen?

TUSEN PUSSAR OCH KRAMAR

Glöm inte att vi ska ses den 13e juni ;) du, jag och emelie! <3

2010-01-03 @ 11:27:58
URL: http://abrandnewstart.blogg.se/
Postat av: nea

det är alltid jättekul att läsa dina inlägg, blir så glad när du uppdaterat!

2010-01-05 @ 20:59:56
URL: http://nealiten.blogg.se/
Postat av: luckeboi

Vad tycker du om hängslen? Kolla in på bloggen :) Hot or Not?

2010-01-05 @ 21:39:43
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0