Wli falls nästa

Var ett tag sedan jag skrev här i bloggen, så är kanske dags att skriva lite igen. Vi har bestämt oss för att vara kvar här på Cosmic Academy. Vi besökte två andra ställen, det ena var ganska nära oss. Det var ett barnhem och skola, men det passade inte oss. Det andra vi besökte gillade vi mycket, det var ett barnhem för flickor samt en förskola. Vi funderade på att byta till det stället, men vi har fått höra negativt om damen som driver stället. Så vi vägde för och nackdelar med det stället och Cosmic. Och vi valde att stanna. För annars kändes det som att man sprang ifrån problemet och inte löste det. Så vi tog ett snack med Madame, om det är något så ska hon berätta det för oss personligen (förr så gick det mesta via den andra volontären). Jag tycker faktiskt att hon har blivit lite bättre, nu försöker hon i alla fall, hon är inte lika blyg. Det kanske bara var så att hon inte visste hur hon skulle vara mot oss, så hon blev skygg för att hon ville ge oss utrymme. I vilket fall som helst så ska jag och Sara ska få börja ha creative lesssons! Det ska bli jättekul. Så vi kommer pendla mellan att hjälpa till i nursery och KG samt creative lessons med de äldre. Skoj. Hur vida man trivs här handlar mycket om hur mycket man försöker, det gäller att inte ge upp när det är jobbigt, utan att fråga eller be någon om råd om det så behövs.

Idag när jag hjälpte till Ruth med nursery så satt vi och pratade medans barnen kollade igenom böcker. Hon är en väldigt snäll människa. Först så tyckte jag att hon kunde vara lite elak mot barnen, eftersom hon slog de med en pinne. Men man förstår att det är så de själva har blivit uppfostrade, så man förstår att de gör så. Men bara för att jag förstår menas det inte att jag tolererar det. Tvärtom . Jag tycker att det är fel, våld föder bara våld. Så idag nämnde jag och Sara att vi skulle gärna vilja att lärarna inte slog barnen med pinnen. Hon sa att hon förstod och att det inte skulle hända igen. Hon sa också att hon skulle säga det till de andra lärarna att inte göra det.

Idag blev jag glad. Ruth sa att jag och Sara var trevliga personer. Sen när vi diskade skolans disk efter lunch så sa hon att vi var ”hårt arbetade lärare både i klassrummet och i köket”. Känns kul att få en komplimang! Så man känner att man faktiskt hjälper till lite.

På torsdag skulle vi åka och hämta ut våra pass och visumförlängningar. Eftersom vi måste ta en heldag ledigt för att åka in, så ringde vi till immigration office och frågade om vi inte kunde komma på fredag istället och det gick bra.  För imorgon (torsdag) så var vi våra första creative lessons, och de vill vi helst inte ställa in.

Direkt på fredag när vi (förhoppningsvis) har hämtat ut visumet så drar vi någonstans och äter lunch, för att sedan ta en buss eller tro-tro till Hohoe. Vi ska nämligen göra en helgtripp denna helg. Tar ungefär 3 timmar från Accra till Hohoe, Hohoe ligger i Volta regionen. Vi ska besöka Wli falls, ett vattenfall som tydligen ska vara jättecoolt.

Har somsagt var sjuk till och från typ hela tiden, nu har min mage börjat monga sig igen och huvudvärken är tillbaks. Hoppas dock bara att det är tillfälligt. Jag håller tummarna. Vill ha en kul helg.

Hoppas allting är bra med er där hemma.

Ta hand om er,

Kramar


Kommentarer
Postat av: lena

Det är såå härligt att läsa din blogg. vad skönt att det blivit bättre. kram kram

2010-02-10 @ 18:22:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0