framme i ghana

Nu har det gatt nagra dagar sen vi kom fram. jisses, vetinte vart jag ska borja eller sluta. finns sa mycket att skriva om! forsta dagarna var valdigt svara, allt ar sa annorlunda, blev varsta chocken. nu kanns det lite battre iallafall. det ar otroligt varmt har, och det ar sa varmt, svettas hela tiden, som tur har vi en flakt i vart rum. men barnen ar underbara, sa sota och rara. det ar dock ganska pafrestande for de klanger pa en jamt! och de tycker att mitt har ser ut som jesus, haha. en grej som jag tycker ar valdigt konstigt ar att vissa larare sover pa lektionerna... usch idag fick jag se nagot hemskt! idag rabblade barnen upp siffror pa tavlan 1 till 70, och det var en tjej som inte kunde just nagon siffra eller inte kunde uttala de, sa da beodrade lararen ett annat barn att ta en trastav och sla typ 3 ganger pa barnets handflator, hon borjade grata, det var sa hemskt! har pa cosmic far de inte anvanda vald, sa jag ar chockad over att se det, men vad jag hort fram ashley sa var det varre f;rrut, nu ar lararna inte lika hemska. ska lagga upp bilder snart tror jag, vetinte riktigt vad jag ska skriva mer om...vad vill ni hora? saknar er alla, stor kram!

Kommentarer
Postat av: Angie

Spännande med ett helt annat land!

Är lite avundsjuk... här har vintern landat och snön känns att vara flera meter hög. Kallt är det också, men snart är det julafton! Då blir det glögg och julmys! :)



Det verkar vara hårda regler där i Ghana! Väldigt annorlunda i jämfört med hur det ser ut här nu i Sverige.



Jag skulle vilja att du berätta om musiken om du upplevt något sådant ännu, får du gå ut och "festa" något ? Har du träffat några nya vänner ? Hur ser djurlivet ut där borta?



Puss/Angelica.

2009-12-16 @ 20:53:08
Postat av: Renée

Allt kommer flyta på bra så småningom ska du se - man behöver alltid tid att vänja sig :)



Saknar dig snygging! Jag vill höra allt så klart :)

2009-12-16 @ 21:02:39
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: nea

fy fan vad jag blev ledsen när jag läste att dom slår barnen! :( prata med läraren, ni kan påverka! Puss på dig sötnos, jag tänker på er!

2009-12-16 @ 23:25:44
URL: http://nealiten.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag har just skrivit en lång kommentar till Sara om det där med att eleverna slår varandra. HEMSKT, och jag är så stolt över er för att ni försöker påverka det. Saknar dig, varje dag. Ha det fantastiskt nu, och skriv snart igen - det är så skönt att höra från er. <3

2009-12-17 @ 10:26:53
URL: http://abrandnewstart.blogg.se/
Postat av: Sofie

Fy fan! Att dem låter barnen utföra straffet på varandra också!! Hemska människor!



Skönt att det känns lite bättre nu i alla fall.

<3<3<3

2009-12-17 @ 11:02:23
URL: http://sofiehagman.blogg.se/
Postat av: Frida

äntligen bloggas det!! gud vad jag har väntat!! <3 härligt att höra hur ni har det och att ni mår bra, hemskt det där om barnen :( kraaam!

2009-12-17 @ 16:28:09
URL: http://fridays.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Mm jag vet hur det kanns att se barn bli fysiskt straffade. Har brukar direktoren ibland dra dem i oronen eller sla dem pa huvudet. Fast har ar det lite annorlunda, de skulle aldrig gora det om det var for att de hade brist pa nagon kunskap, bara om de beter sig daligt med flit, ar respektlosa eller stjal eller nagot sadant. Som tur ar hander det inte sa ofta. Dock ar jag emot all form av fysisk bestraffning...

har ar det hur vanligt som helst att foraldrarna slar dem. Jag satt och pratade med en liten kille, 10 ar och han berattade hur mamman brukade sla honom med ett skarp om han var olydig.

de ska lara sig att vald inte ar en losning, det ar sa konstigt da att forebilden, auktoriteten ska svara med just vald :s

2009-12-18 @ 00:07:21
URL: http://lovisaenhonduras.blogspot.com
Postat av: lena

min skatt tänk att du är i Ghana, förstår att det måste varit en annorlunda upplevelse att komma från Sverige till Ghana, ser fram emot att höra mer och se dina bilder, på rummet, badrummet, köket, barnen, omgivningarna mm. många stora kramar till dig

2009-12-18 @ 08:32:30
Postat av: challe

Angie: aww ååh vinter!! är det fint hemma?

Mjoo det är det. Har inte upplevt så mycket musik. Men på klubbarna så spelar de mest jazz,reaggie, rnb och sånt vad jag har hört från den andra volontären. Vi får gå ut och festa, men inte komma hem berusade.

Har fått en ny vän, volontären som vi bor med, hon är jättesnäll. Har inte sett så många djur, mest insekter^^ hihi inte några coola djur än.



Mamma: Mjoo det är annorlunda, bilder kommmer snart.



Lovisa: Aww jobbigt :( man vet lixom inte vad man ska göra. här slår förälsrarna också barnen, hur hanskas du med det?



2009-12-19 @ 18:54:59
URL: http://tasteofghana.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Eftersom vi inte ar med dem nar de aker hem pa helgerna och sadar sa ar det inte mycket vi har inflytande pa, hur det ser ut hos dom hemma. Det ar sa problematiskt for jag tror verkligen att det finns manga bra foraldrar bland dem som har barn hos oss, bara det att jag tycker de anvander fel metod for att straffa, for att de inte vet battre. Det gar ju liksom inte att andra pa en hel kultur, det ar jattesvart... sa jag har inget bra svar tror jag, for jag vet inte riktigt hur man ska handskas med det.

2009-12-21 @ 15:48:14
URL: http://lovisaenhonduras.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0