en liten sammanfattning

Så tänkte berätta lite mera om hur det är. En sak jag har lagt märke till är att barnen är så hjälpsamma! De hjälper till att diska, tvätta, städa, utan att ens någon bett de om det. Madame (Jayaliila) låter barnen göra hushållssysslor för att kunna betala av skolavgiften, uniform osv. Eftersom många har det väldigt dåligt ställt. Vissa familjer har inte råd att barnet både går i skolan och får mat, så vissa barn går inte i skolan, medans vissa barn går i skolan, men då har inte föräldrarna råd att ge barnet mat.

En dag var den en pojke som hade någon slags bula/svullnad i ansiktet, och vi frågade vad som hade hänt, han sa att hans pappa hade slagit honom. Många barn blir slagna av sina föräldrar här, de tycker att de är ok. Många föräldrar tycker också att det är helt ok om lärarna slår barnen. Helt sjukt säger jag bara, att slå barn lär de inte någonting. Våld gör ingenting bättre, bara sämre.

Det är ett av barnen som jag har fått upp ögonen för, hon heter Mary, hon är så söt! Men hon är otroligt smal, läskigt. Hon har i alla fall jättesöta skrattgropar och är så härlig.

I torsdags hade barnen ”Our day”, det var sista dagen innan de gick på jullov. Då fick de extra god mat; sallad, ris, ägg. Och kaka, klubba, juice. Denna dag hade de heller inga lektioner, det var fri lek som gällde. Fick göra lite av som helst. Vi (Ashley,jag , Sara) fick en present av en elev, Samuel. Det var ett paket kakor, så sött att ge oss en julklapp! :)

Förutom att jag är sjuk, så börjar jag trivas. Känns bra. Här kommer lite bilder:




Sara och jag

bild


Kommentarer
Postat av: Renée

Saknar dig vännen!

2009-12-20 @ 11:07:54
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: lena

Hej Charlotte, vad skönt att du känner dig lite bättre. hoppas ni kan hitta på något kul över jul. här är länken till ett tror jag härligt ställe: http://www.beyinbeachresort.com/index.htm

jättemånga stora kramar till dig

2009-12-20 @ 11:15:53
Postat av: challe

Renee: saknar dig med! <3

Mamma: Jaa, liiite bättre iallafall. Ok ska kolla !

kram

2009-12-20 @ 12:38:17
URL: http://tasteofghana.blogg.se/
Postat av: Anonym

2009-12-20 @ 16:19:08
Postat av: elisabeth

Hej Charlotte. Ja det är en verklig kulturchock du går igenom, men vad underbart att man vänjer sig vid det nya så småningom, och då verkligen kan börja ta in allt det fina. Magsjukan hoppas jag släppt taget. Håller du på att lära dig spela trummor? Ser ut så. Stora Kramar Elisabeth

2009-12-20 @ 16:24:37
Postat av: challe

Elisabeth: Ja precis, tar ett tag att vänja sig, men nu känns det mycket bättre:) Vi fick en kort lektion av några av Asheleys (den andra volontären) kompisar. Kramar

2009-12-20 @ 16:58:22
URL: http://tasteofghana.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej Charlotte

Roligt att höra att du mår bättre. Vilket äventyr du är med om!!!!! Kramisar från Johanna



2009-12-20 @ 21:39:36
Postat av: challe

Johanna: Hejsan! :) Fast nu mår jag typ sämre x( Jaa :) Kramar

2009-12-22 @ 11:36:53
URL: http://tasteofghana.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du borde uppdatera din blogg oftare! :-) Det är jätteintressant att läsa och se dessa häftiga bilder. Fan, Charlotte. Vilken upplevelse. Jag skulle lätt tackat ja till ett sånt här erbjudande. Det verkar helt fantastiskt.

2009-12-22 @ 22:24:34
Postat av: Angelica

Det var jag som skrev tidigare inlägg btw, :P

2009-12-22 @ 22:25:34
Postat av: challe

Angie: Jo borde göra det, har ju internet på skolan,fast det är ganska dyrt:P

Do it ;) Det är världens upplevelse! kramar

2009-12-25 @ 15:09:26
URL: http://tasteofghana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0